CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, August 9, 2011

Mendamba Maghfirah Mu di Pertengahan Ramadhan..

Alhamdulillah....syukur ke hadrat Ilahi kerana kita masih lagi berpeluang bersama Ramadhan yang mulia.Dalam perjalanan Ramadhan kali ini, kita berada di peringkat pertengahan bulan Ramadhan, tempoh keampunan dari Allah swt. Marilah kita sama-sama mempertingkatkan amal ibadah kita semoga keampunan Allah bersama kita semua.

Sebagai manusia biasa, terlalu banyak dosa dan kesalahan yang kita lakukan, samada dosa terhadap Allah swt mahupun dosa sesama manusia, samada dosa berkaitan hati atau perbuatan kita.
Mengapa kita mendambakan keampunan Allah ?

Manusia yang sering melakukan dosa terlalu mendambakan maghfirah Allah swt kerana;
1. Mendapatkan keredhaan Allah swt kerana dengan keredhaan Allah itulah kejayaan yang sebenar.

رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
Maksudnya; Allah meredhai mereka dan mereka menerima Allah sebagai Tuhan, demikian itu adalah kemenangan yang besar.

2. Menghapuskan dosa-dosa yang telah dilakukan. Hanya dengan keampunan yang diberikan oleh Allah dapat menghapuskan dosa-dosa yang telah dilakukan.

وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Maksudnya; Berikanlah keampunan.. kemaafan.. Tidakkah kamu suka agar Allah mengampunkan kamu ? Sesungguhnya Allah itu maha pengampun lagi memberi rahmat

3. Rasa hampir dengan Allah swt. Orang yang sentiasa mengharapkan keampunan Allah akan sentiasa menghampirkan diri kepada Allah swt.

وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ
Maksudnya; Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah? dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka Mengetahui

4. Merasai dan mengecapi kebahagian. Orang yang mendapat keampunan Allah, mendapat keredhaan Allah akan merasai kebahagiaan yang hakiki, didunia dan akhirat.

أُولَئِكَ جَزَاؤُهُمْ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَجَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ
Maksudnya; Mereka itu balasannya ialah ampunan dari Tuhan mereka dan surga yang di dalamnya mengalir sungai-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya; dan Itulah sebaik-baik pahala orang-orang yang beramal.

Usrah Rasa Hati...

0 comments: